به پرو تبلیغ خوش آمدید

کمپین نه به قطع درختان کیکم

کمپین جلوگیری از قطع درختان کیکم

در سال های اخیر استفاده از چوب و ریشه کیکم به شدت افزایش داشته است و در صنایع دستی مختلف در حال استفاده است در این میان افرادی سودجو در حال مصرف بی رویه کیکم برای ساخت پیپ دست ساز کرده اند که دوست داران محیط زیست به شدت مخالف این اتفاق بد شگون هستند که گونه گیاهی ارزشمندی چون کیکم که در معرض نابودی می باشد و متاسفانه برای پیپ و وافور ( بافور ) و چپق به اشتباه در حال استفاده است و حتی در حال صادرات این گونه ارزشمند با نام جعلی پرشین برایر ( Persian briar ) هستند ( پرشین برایر دروغ است ) که با توجه به نوسانات ارزی این چوب قاچاق شده و حتی به کشور های دیگه ساخته یا کارسازی نشده مسافری ارسال می شود.
برایر متریال استاندارد ساخت پیپ در کشور های سازنده مطرح پیپ در جهان است که کاملا با کیکم تفاوت دارد ! و در کشور های دیگر دو برابر میزان برداشت برایر آن را جایگزین می کنند و اما این گونه گیاهی در معرض خطر استان کرمان کیکم(Acer monspessulanum) نام علمی درختان افرا (Acer spp)واژه ای لاتین و به معنای تیز و سخت می باشد. افرا در ایران دارای گونه ها و واریته های زیادی است و اغلب دارای چوبهای صنعتی می باشد. شکل برگ طول و عرض و میوه و زاویه بین دو آکن و صاف بودن و یا کرکدار بودن بذر یا داخل میوه سبب تشخیص گونه های مختلف افرا از یکدیگر میگردد.
کیکم ۵ زیر گونه دارد که دو زیر گونه اصلی آن Acer monspessulanum sub sp monspessulanum و Acer monspessulanum subsp persicum هستند. زیر گونهA.monspessulanum تا چندی قبل گونه جدا گانه ای محسوب می شد ولی امروز آنرا یکی از زیر گونه های کرکو به شمار آورده اند این درخت در جنگل های غرب با درختان بلوط همراه است که این زیرگونه به کیکم کرمانی معروف است و‌ پراکنش این زیرگونه بیشتر در استان کرمان است ودر ارتفاعات کرمانشاه - خرم اباد - بختیاری و پاسارگاد هم وجود دارد. پایین ترین ارتفاع آن در قصر شیرین ۱۵۰۰ متر و بالاترین در کهکیلوییه تا ۲۷۰۰ متر دیده می شود ودر ارتفاعات کوه خبر بافت ۱۷۰۰ـ۲۴۹۰ متر نیزشناسایی شده است و این زیر گونه بومی ایران نیست. زیر گونه دیگر A.persicum است که در مناطقی مثل جهرم- نیریز-سعادت اباد-کرمان-جبال بارز-ده بکری-رابر و سیاه کوه وجود دارد و بومزاد است و اطلاعات در مورد این زیرگونه بر اساس Red Data Book است. این دو زیر گونه در استان کرمان در مناطقی مانند جبال بارز-رابر و جواران در معرض تخریب قرار گرفته اند که از دلایل اصلی آن میتوان به وجود همیشگی دام در منطقه اشاره کرد که با تغذیه از شاخ و برگ درختان باعث کوتاهی این گونه ها گردیده و همچنین با تغذیه از بوته های جوان و کوچک باعث کاهش زادآوری این گیاهان می شوند.و بدلیل استفاده عشایر این مناطق از چوب این درختان برای سوخت و همچنین وجود بذرهای نافریور(Recalcitrant)این گونه ها را در معرض تخریب قرار داده است. که امید آن میرود با تلاش مسولین و برنامه ریزی منسجم در جهت حفظ این گونه ها ی با ارزش گامی در جهت احیای منابع طبیعی برداشته شود تا آیندگان از این مواهب خدادادی بی نصیب نمانند.
منبع : بر گرفته از اطلاعات جمع آوری شده در اینترنت و دوست داران طبیعت ایران و محیط زیست ایران

جهت شرکت در کمپین نجات کیکم و نه به کیکم فرم موجود در لینک زیر را دقیق و با اطلاعات درست و قابل دسترسی پر کنید تا به سازمان محیط زیست جهت پیگیری ارسال شود .
لینک شرکت در کمپین : https://savekikom.ir